Jeedai: Eclectische Triphop muziek

Wie is Jeedai?

Mijn naam is Jurjen van der Molen. Ik draag als producer de artiestennaam Jeedai. Ik richt me voornamelijk op het maken triphop en hiphop en soms post rock. Maar onder Jeedai maak ik voornamelijk triphop en hiphop beats.

Hoelang ben je al bezig met producen?

Zo rond mijn 13e levensjaar ben ik vanuit mijn slaapkamer begonnen met het maken van muziek met mijn gitaartje en een versterker. Toen der tijd hielp mijn broer me met het opnemen van muziek. Toen begon ik eigenlijk met het maken van post rock nummers. Ik merkte echter al snel dat er voor de muziek die ik maakte niet bijzonder veel animo was. Op basis daarvan heb ik het gitaarspelen eerst maar gelaten voor wat het was.

Hoe ben je vanuit daar naar het produceren van Hip Hop tracks overgegaan?

Vanuit mijn opleiding ben ik op zoek gegaan naar een stageplek waar een studio aanwezig was met de intentie om daar mijn post rock nummers op te nemen. Helaas was ik veel te laat met het regelen van een stageplek waardoor ik uiteindelijk terecht ben gekomen in een jeugdhonk welke beschikte over een studio. In deze studio kwamen voornamelijk jongeren die zich bezighielden met Hip Hop. Vanuit deze ervaring ben ik dus aan de slag gegaan met het produceren en mixen van Hip Hop tracks. Sindsdien ben ik eigenlijk 30 uur per week bezig met het maken van Hip Hop.

Was jij op dat moment al Jeedai?

Nee, ik heb eigenlijk heel lang geen artiestennaam gehad. De naam Jeedai heb ik eigenlijk pas een paar maanden geleden bedacht. Zeer binnenkort breng ik een EP uit onder deze artiestennaam. Deze EP maak ik in samenwerking met twee MC’s.

Wat kunnen we van de EP verwachten?  

De EP zal bestaan uit vijf nummers, waarvan twee tracks door rappers worden bekleed. De overige tracks zijn beats. De EP zal worden uitgebracht via verschillende kanalen, namelijk Apple music, Deezer, Spotify en YouTube.

Waar haal jij je inspiratie uit?

Ik haal veel van mijn inspiratie uit andere muziek, waaronder post rock nummers. Een specifieke band waar ik veel inspiratie uit haal is “The Faceless”. Ik haal ook veel inspiratie uit kennis en geschiedenis, ik lees heel veel. Ik heb bijvoorbeeld een track die geheel gebaseerd is op “Tante Lien”. Dat is een soort Nederlands/Indonesisch cabaret. Waarbij een moeder uit Indonesië belt met haar zoon in Nederland. Ook heb ik een sample uit een gevangenis documentaire, waarin een gevangene muziek mag maken voor zijn medegevangenen. Heel verschillende dingen dus.

Heb jij een voorbeeld?

Binnen de triphop is dat Emancipator, hij maakt hele rustige kalme beats en hij werkt veel met instrumenten.

Hoe kijk jij aan tegen de straatrap?

Ik heb jarenlang in het jeugdhonk zulke rappers over de vloer gehad. Wat dat betreft heb ik veel ervaring met dit subgenre. Het is echter niet de muziek die ik zelf produceer. Ik vind straatrap heel eerlijk. De rappers waar ik mee heb gewerkt waren vaak jongens met rauwe beats en rauwe teksten. En dat is een heel eerlijke manier van muziek maken. Met eerlijk bedoel ik, het is minder doordacht. Het is puurder. Ik denk veel meer na voor ik iets uitbreng of ik maak veel meer aanpassingen. Wat ik mooi vind aan de straatcultuur is de invloed van de Turkse en Marokkaanse jeugd hier in Nederland. Dit heeft de straatrap hier bijvoorbeeld weer heel anders gemaakt dan in Amerika.

Wat is jouw drive geweest om door te gaan?

Ik leerde veel in het jeugdhonk van de jongens die daar kwamen. Ik merkte dat ik mede dankzij hen zelf ook beter werd in producen. De jongens bij me in de studio werden ook beter en dit versterkte elkaar allemaal. Het proces van beter worden en leren was mijn drijfveer, en dat is het nog steeds.

Close Menu